måndag 10 oktober 2011

Tofflor!

Höst igen, och dags att stoppa ned fötterna i ett par varma tofflor.
Igår hoppade vi in i bilen för att åka ca 10 mil och köpa en vedtransportör. När motorn startade åkte naturligtvis virknålen fram. Har ju lovat en beskrivning på ett par enkla tofflor, och här kommer den första varianten. Otroligt lättvirkade och snabba. =)


Här har jag virkat dem i dubbelt Vinga, från Järbo, och virknål nr 7. Beskrivningen går egentligen att anpassa till vilket garn och vilken virknål som helst.

Virka 3lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. virka 6 fm om ringen.
2. 2 fm i samma m varvet ut.
3. (1 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr.
4. (2 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr.
Nu har du 24 m på varvet. Om storleken verkar lagom runt foten fortsätter du att virka tills du kommer fram till själva öppningen (lite mer än halva fotens längd), annars ökar du ytterligare några m.
Virka 24 m, vänd med en lm och förtsätt virka fm fram och tillbaka tills toffeln=fotens längd. Sy ihop baktill.

Tips:
De två sista varven brukar jag minska ett par m/varv för att få en rundare form vid hälen, så här:
Näst sista varvet: Virka 10 m, (2 fm tillsammans)2 ggr, 10 fm.
Sista varvet: Virka 9 m, (2 fm tillsammans)2 ggr, 9 fm.

Mudd på grå toffel:
1.Börja virka ca 1 cm från mitt fram. Virka fm runt öppningen.
2. 4 fm med nedtag i yttre mb och sedan fm varvet runt. Fortsätt virka fm med nedtag i inre mb på de 4 första m. Vänd med en lm och fortsätt virka fram och tillbaka tills mudden har önskad storlek. Virka knapphål på önskat ställe så här: Virka varvets 2 första m, 2 lm, hoppa över 2 m, fortsätt virka fm varvet ut. På nästa varv virkas 2 fm i lmb.
På andra toffeln virkas mudden spegelvänt.





12 kommentarer:

  1. Ser sköna ut, skall försöka virka ett par när jag får tid. Vad duktig du är. Fin blogg förresten, kika gärna in hos mig.
    Edith

    SvaraRadera
  2. Vad mysiga dom ser ut. Dom grå med knapp var supersnygga:-)

    SvaraRadera
  3. Vilka mysiga tofflor :) Och vilken fin blogg du har :) Här kommer jag definitivt kika in oftare :) Kram från Josefine

    SvaraRadera
  4. Härliga tofflor! Håller på med ett par själv nu! tack för mönstret!
    Jättemysig och inspirerande blogg du har!
    Mvh Miriam

    SvaraRadera
  5. Dom gråa med mudd är så fina! När julklappar och andra presenter är färdigvirkade ska jag virka mig själv ett par!

    SvaraRadera
  6. vad fint det blev med knappar på sidorna
    den iden ska jag ta efter på mitt nästa par .
    fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Tack för mönstret! De var verkligen lättvirkade, precis som jag gillar =D. Jag har testat de utan mudd, men nu blir det nog att testa de andra oxå o utmana mig att göra knapphål ;O)...kram på dig!

    SvaraRadera
  8. Hej. Tack för mönstret. Tyvärr har jag fastnat nu närjag kommit till mudden. Går inte kanterna att gå omlott hur gör jag? Tacksam för svar :-)

    lina@ottopia.org

    SvaraRadera
  9. Hej! Första varvet på mudden virkar du med vanliga fm. De 4 första m på varv 2 virkar du i bakre mb, övriga m på varv 2 vanliga fm. Du fortsätter sedan varv 2 genom att virka i de där 4 första m, men i främre mb. Nu vänder du med en sm och virkar fram och tillbaka med vanliga fm. Krånglar jag till det ännu mer, eller hänger du med?

    SvaraRadera
  10. Kul med ett par snygga och lättvirkade tofflor!

    SvaraRadera
  11. Hej o tack för ett lätt o bra mönster.Vad jag undrar över är i vilken maskbåge man ska virka i när man börjar med bakre delen av toffeln,alltså där man virkar fram o tillbaka för att få en öppning.mvh Elisabeth Andersson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Där jag inte skriver annat brukar jag alltid virka i båda mb. Lycka till med dina tofflor! Ha det gott! Jennie

      Radera