lördag 4 februari 2012

Vantar!

Japp, nya vantar igen. Har -33 grader här idag, så egentligen skulle jag behövt ett par tjockare, men för dagar då det faktiskt inte är fullt så kallt är dessa ganska lagom.


Här har jag använt Magic light. 100 gram = 360 meter. Virknål nr 4.
Vanten virkas uppifrån och ner.
Virka 3 lm och slut dem till en ring med en sm i 1:a lm.
1. 6 fm om ringen. (6)
2. 2 fm i varje m. (12)
3. (1 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr. (18)
4. (2 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr. (24)
5. (3 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr. (30)
6. (4 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr. (36)
7. (5 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr. (42)
8-37. Virka 30 varv fm. (eller tills du kommer till tummen).
38. 10 lm, hoppa över 8 m, 34 fm.
39-55. 17 varv fm. På sista varvet ökas 2 m så att du totalt har 44 m på varvet.
56. (2 fm, 2 st) 11 ggr.

Tummen: Virka 20 fm runt öppningen för tummen.
Virka 13 varv fm (eller tills det täcker tummen).
Virka 2 fm ihop i två varv. = 5 m kvar. Dra tråden genom återstående maskor och fäst.

6 kommentarer:

  1. Härliga vantar i fina färger!
    -33 grader?? låter lite kallt även för mig som gillar kyla och vinter.
    Ha en trevlig kväll.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jättefina!
    Hamnar på den oändligt långa att-göra-listan!
    Fast högt upp! :)

    SvaraRadera
  3. Tack för mönstret som jag hittade via Mönsterarkivet! Har ett stort garnnystan och sitter här i kylan och är sugen på att virka något så jag ska genast prova! Ulrica

    SvaraRadera
  4. Hejsan,
    Jätte fina vantar och mönster. JAg ör snart färdig med mitt par vantar. Vill du att jag länkar till dig nör jag lägger upp dom på bloggen???

    Hälsningar Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna! jag blir såklart jätteglad för länkar, och jag är jättenyfiken på att se dina vantar!!!

      Radera
  5. Hejsan, NU är mina vantar äntligen klara
    här finns en länk till domhttp://hannashantverk.se/2012/march/vantar.html

    SvaraRadera