torsdag 9 augusti 2012

Virkad French Hot Dog!!!



Jag har en liten 2-åring som älskar att leka korvkiosk.
-"En kokt i baguette, tack!" hör man titt som tätt från lekrummet. Då är det väl självaste sjuttsingen om inte mamman kan virka en kokt i baguette till henne, eller hur!?!







Material: Valfritt garn som passar till virknål nummer 3. Jag har använt mig av dubbelt Demet wool till korven och dubbelt organic cotton till brödet, båda från Ice Yarns.
Korv:
Virka 3 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
6 fm om ringen.
2 fm i varje m.
Fortsätt virka fm tills korven är ca 18 cm. Stoppa med vadd.
Virka 2 fm ihop varvet ut.
Klipp av tråden och dra den genom återstående m. Fäst.

Baguette:

Virka 3 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
6 fm om ringen.
2 fm i varje m.
(1 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr.
Virka nu fm tills arbetet mäter ca 13 cm.
Virka i bakre mb: (2 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr.
Virka i båda mb: (3 fm, 2 fm i samma m) 6 ggr.
Virka 1 varv i bakre mb.
Fortsätt virka fm tills arbetet mäter ca 15 cm från sista vikvarvet.
(3 fm, 2 fm ihop) 6 ggr. Stoppa korvbrödet med lagom mycket vadd.
(2 fm, 2 fm ihop) 6 ggr
(1 fm, 2 fm ihop) 6 ggr.
(2 fm ihop) 6 ggr.
Klipp av tråden och dra den genom återstående m. Fäst.

Tips: Klipp av en toapappersrulle på längden, rulla ihop den så att den är något större än korven och tejpa ihop. Stoppa ner denna i brödet så är korven betydligt lättare att stoppa i. Roligare att leka med om det går lättare! =)

3 kommentarer:

  1. helt makalöst!!!!!!!!! klokrent om hon nu leker så mycket "korvgubbe"! ;)
    hoppas du har det bäst jennie. kramar i massor /petran

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg du har! Härligt med allt pyssel. Jag är också "virkbiten", men inte alls lika duktig som du! Jag, min syster och min svägerska har också en pysselblogg. Är det ok att länka hit i våra inlägg om vi skulle vilja det?

    Titta gärna in på: fulamoroten.blogg.se
    Hälsningar
    /Emma

    P.s. Hoppas jag får ordning på kommentaren nu... :) Har försökt 3ggr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, såklart, länka på! Jag ska givetvis göra ett besök på fulamoroten. =) Jennie

      Radera