måndag 5 december 2011

Prinsesstårta till min prinsessa!

Vissa kvällar har min prinsessa svårare att somna än andra... Igår tyckte hon att jag borde sitta och gunga hennes spjälsäng tillräckligt länge för att hon skulle få sig en ny mössa... =)

Virkad prinsessmössa
Garn: Spiry Mohair grön, Winter vit, Magic Wool Bulky rosa. Virknål 5.
Storlek 2-3 år.
Virka med vitt 55 m och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. (4 fm, 1 pop3-maska) 11 ggr.
2-4. 3 varv fm.
5-15. 11 varv fm med grönt garn.
15. (9 fm, 2 fm ihop) 5 gr.
16-17 2 enkla varv.
18. (8 fm, 2 fm ihop) 5 ggr.
19. (7 fm, 2 fm ihop) 5 ggr.
20. (6 fm, 2 fm ihop) 5 ggr.
21. (5 fm, 2 fm ihop) 5 ggr.
22. (4 fm, 2 fm ihop) 5 ggr.
23. (3 fm, 2 fm ihop) 5 ggr.
24. Virka hädanefter med rosa i de yttre mb: (2 fm, 2 fm ihop) 11 ggr.
25. (1 fm, 2 fm ihop) 5 ggr.
26. 2 fm ihop varvt ut.
Ros: Vänd och virka (3 lm, hoppa över 1 m, 1 fm)i de inre mb tillbaka tom varv 24.
Vänd och virka 4 fm i varje lmb.
Klipp av tråden och fäst.

Pop3-maska:
1. Gör ett omslag och sedan ett nertag i första m och ta upp tråden (som när du ska göra en stolpe). Gör ett omslag och dra tråden genom 2 öglor.
2. Gör ett omslag och sedan ett nertag i samma m och ta upp tråden. Gör ett omslag och dra tråden genom 2 öglor.
3. Upprepa punkt 2, men dra nu tråden genom alla återstående m.

3 kommentarer:

  1. Känner igen mig i den typen av läggning, jag stickar/virkar i halvtaskigt ljus medan jag söver dottern. Alternativt bloggar jag från mobilen. Vilken söt mössa du gjort! :)

    SvaraRadera
  2. så klart sessan ska ha en prinsess mössa
    den blev ju jätte fin .

    SvaraRadera
  3. Hej, jag snubblade över din fina sida och ville bara passa på att tipsa om Hemmets Journals nya community som du säkert kan ha massa glädje av, vet inte om du sett ´sidan..Communityt heter "mitt handarbete" och där kan man lägga upp sina egna och följa andras handarbetsprojekt, blogga, kommunicera med andra handarbetsintresserade, sprida sina alster o.s.v. Carolina, www.hemmetsjournal.se/handarbete

    SvaraRadera