söndag 22 januari 2012

Mysig matta!

Som bekant gör jag gärna saker som går snabbt och lätt att göra!
Den här mattan gjorde jag för ett tag sedan. 2 nystan Jumbo Eyelash och du har en matta!



Mattan är virkad med virknål nummer 7, som en stor mormorsruta.
Virka 12 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. 3 lm = 1:a st, 2 st, 3 lm (3 st, 3 lm) 5 ggr. Avsluta med en sm i 3:e lm från varvets början.
2. Virka sm till lmb. 3 lm = 1:a st, 2 st, 3 lm och 3 st i samma lmb, 3 lm, (3 st, 3 lm, 3 st) i nästa lmb. 3 lm, 3 st i nästa lmb, 3 lm, (3 st, 3 lm, 3 st) i nästa lmb. 3 lm, (3 st, 3 lm, 3 st) i nästa lmb. 3 lm, 3 st i nästa lmb, 3 lm. Avsluta med en sm i 3:e lm från varvets början.

Fortsätt att virka 3 st i varje lmb, 3 lm mellan och 3 st + 3 lm + 3 st i varje hörn.

Tips: Sy fast ett halkskydd under mattan så håller den formen och ligger på plats bättre.

4 kommentarer:

  1. jätte fin matta :) kikar in här oxå

    SvaraRadera
  2. Himla fin! Skulle matcha här eftersom jag har stickat överdrag till dynor i liknande garn. Vilken kul sida med garner du handlar från, man ville ha allt med en gång =)

    SvaraRadera
  3. Hej hopp, du har fått en award hos mig! :-)

    SvaraRadera
  4. Vill bara tala om att jag gärna går in och läser på din blog och därför vill jag ge dig en award. Välkommen till mig för att läsa mer.

    SvaraRadera