måndag 2 januari 2012

Värmande halskrage

Mina miljarders UFO´n till trots började jag igår kväll på ett nytt projekt...
Till mitt försvar ska jag säga att jag faktiskt gjorde den helt färdig, och att jag bara var tvungen att prov-virka ett nytt garn.=)


Virkad halskrage:
Garn: 150g Tamara, virknål nr 5.
Virka 99 lm och slut dem till en ring med en sm i första lm.
1. 3 st (=1:a st), 98 st. Avsluta med en sm i 3:e lm från varvets början.
2. (5 lm, hoppa över 2 m, 1 fm) varvet ut.
3-4. 3 sm, (5 lm, hoppa över 2 m, 1 fm) varvet ut.
5. 3 lm (=1:a st) 2 st i lmb. Fortsätt sedan virka 3 st i varje lmb varvet ut. Avsluta med en sm i 3:e lm från varvets början.
Upprepa nu varv 2-5, 4 ggr.
Kant: (3 fm, 2 st, 1 dst, 1 picot*, 1 dst, 2 st) varvet ut.
Picot: 3 lm, 1 sm i första lm.

(Kanten har jag virkat på halskragens båda sidor)

2 kommentarer:

  1. God fortsättning vilken snygg halskrage den är ju ur mysig o roligt att den är vikad också.
    Ha en underbar dag kram Beijan

    SvaraRadera
  2. Jättevacker ! Hur mycket garn gick d åt? Härlig sida du har o du är så duktig o inspirerande!
    Hälsningar, sonjarak@hotmail.com

    SvaraRadera