fredag 13 januari 2012

Vattkoppor, vaknätter och vinterkyla!

Ibland är det inte lätt att vara mamma...
Det är inte kul när barnen gråter tills de kräks, fryser av feber, kliar, har ont i halsen, skriker och får mer ont i halsen, natt efter natt efter natt, och mamman inte klarar av att trolla bort det onda.=(
Såklart har de även kommit överens om att turas om att vara vakna, för att på så sätt få ut mesta möjliga "kvalitetstid" med mamma. =)
Tackar bara gudarna för kaffe!!! En kanna på morgonkvisten så är tanten som ny, redo att brottas med en ny dag!
Efter lite välling, Max potta och Kalles klätterträd får jag äntligen parkera rumpan på golvet i barnens lekrum och plocka fram ett garnnystan! Har faktiskt blivit riktigt duktig på att kombinera "Afrikas vilda djur"-lekar, dockklädesbyten och virkning:
-"3 fm, hoppa över 2 m, och nu kommer lejonet och tar zebran, 4 lm, 2 st ihop, oj har dockan kissat på sig? avsluta med en sm och klipp av garnet!"

I alla fall fick jag häromdagen hem ett så roligt garn med löv och pärlor "inbyggt" i garnet.
"Oj mamma, det har fastnat blad i ditt garn..." fick jag höra när jag stickade.
En liten värmande halskrage fick det bli så här i förkylningstider..


Så här enkelt gjorde jag den av 1 nystan Wintertime:
Lägg upp 100 m på stickor nr 6.
Sticka slätstickning tills garnet är nästan slut. (Se bara till att det räcker till avmaskningsvarvet) Avmaska löst!
Klart!


5 kommentarer:

  1. Tycker synd om dig vet vad du går igenom inte kul alls. Men jag brukar säga att det är nog mer synd om de som är sjuka i alla fall. Men man blir inte så hurtig när man inte får sova riktigt. Sen är ju mamma alltid mamma när dom är sjuka. Men du har ju gjort en jätte snygg hals värmare. Mna får passa på när dom är lite pigga. Hoppas du får en fin helg kram Beijan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst är det så, det gör riktigt ont i mammahjärtat att inte kunna trolla dem friska, de små liven. Ha det gott!

      Radera
  2. Jag känner igen detta livet som mamma.. Underbart men nu börjar barnen bli större och man kan parkera häcken i soffan i stället... Mamma kom lite, mamma titta här... Jodå stickorna hänger med... Ska skaffa en såndär liten påse man fäster i byxorna så följer nystanet oxå med kanske..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också tänkt på det. Tror jag ska försöka tillverka en nån gång. Ha en fin helg!

      Radera
  3. huvva, jag vet hur du har det och NEJ det är inte roligt!!
    har barn någon slags tankeöverföring mellan varandra där de säger åt varandra när de sover och inte?!?? för de turas verkligen om att vara vakna på natten, mycket skumt det där! ;)

    vi får hoppas att, inom en snar framtid, det går över!! =)
    kram till dig jennie!!!!
    /PETRAN

    SvaraRadera